درس‌های انتخابات سوم و بایسته‌های پس از آن

drshay-antkhabat-swm-w-baysthhay-ps-az-an_image

انتخابات دوره سوم هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ­‌ای استان تهران سرانجام با همه فراز و فرودها و حواشی تلخ و شیرین آن به پایان رسید. فارغ از برخی رفتارها و گفتارهای خلاف قاعده و خارج از انتظار پیش و پس از برگزاری انتخابات، که می­‌توان سهمی از آن را به عذر هیجانات طبیعی ناشی از رقابت­های انتخاباتی پذیرفت و آرزو کرد سهم دیگر آن از این پس تکرار نشود، باید اذعان کرد که انتخابات دوره سوم در مجموع تراز نوینی از مشارکت و بلوغ صنفی اعضای این سازمان را به نمایش گذاشت. مشارکت فعالین صنفی در انتخابات هیات­‌مدیره، هر چند کمی دیر آغاز شد اما در چند هفته منتهی به انتخابات با آهنگ شتابناکی اوج گرفت و با شکل­‌گیری ائتلاف­‌های انتخاباتی و رقابت پرشور و بانشاط نامزدهای در صحنه مانده، که تا بعدازظهر روز پنج­شنبه ۱۴ مهرماه ادامه یافت، با پاسخ درخوری از سوی اعضای سازمان روبه­‌رو شد که با حضور فعال در انتخابات، ترکیب هیات­‌مدیره سازمان را برای یک دوره سه ساله دیگر تعیین کردند.

با گذشت سه هفته از برگزاری انتخابات و فروکش کردن التهابات پیرامون آن، فرصت مناسبی است تا درس­های این انتخابات را مرور کنیم و به بازگویی بایسته­‌های دوران پس از آن بپردازیم.

درس­ها:

به باور من در ورای شعارها و برنامه­‌های اعلام­‌شده از سوی نامزدها و همچنین بحث­‌هایی که در حاشیه تبلیغات از سوی رسانه­‌ها و دیگر بازیگران صحنه انتخابات مطرح شد، آنچه می­‌توان به­‌عنوان چکیده خواسته­‌ها و جهت­‌گیری­‌های صنف در این مقطع زمانی برداشت کرد، در سه محور زیر قابل جمع­‌بندی است:

  1. مشارکت­‌جویی: غالب اعضای سازمان در انتخابات اخیر نشان دادند که عطش و علاقه شدیدی به مشارکت در تعیین سرنوشت خود دارند. چه اعضایی که در برای عضویت در هیات­‌مدیره نامزد شدند و در قالب ائتلاف­‌های انتخاباتی یا به­‌صورت مستقل آرا و نظراتشان را در مورد عملکرد مدیران گذشته سازمان و چشم­‌انداز آینده آن بیان کردند، و چه دیگر اعضایی که با شرکت فعال در انتخابات نامزدها و شعارهای مورد نظر خود را برگزیدند، نشان دادند که پتانسیل صنف برای مشارکت و دخالت در تصمیم­‌گیری­های کلیدی مربوط به کسب­‌وکار و فعالیت صنفی تا چه حد بالاست و در صورتی که از این توان بالقوه به­‌صورت بالفعل هم برای اداره سازمان و پیشبرد اهداف مشترک صنفی استفاده شود، چقدر می­‌توان به افزایش اعتبار و جایگاه سازمان و اثربخشی اقدامات آن امید بست.
  2. مطالبه­‌گری: فصل مشترک همه اهداف، شعارها و برنامه­‌های اعلام­‌شده از سوی نامزدها، علی­‌رغم تنوع طبیعی در نگرش­ها، اولویت­ها و نحوه بیان آن­ها، تاکید بر وجه مطالبه­‌گرانه ماموریت و نقش سازمان در برخورد با ذی­‌نفعان بیرونی آن و به­‌ویژه در ارتباط با دولت و سازمان­های حاکمیتی بود. پیام کم­‌وبیش واحد همه اعضا این بود که سازمان باید پیگیری مطالبات قانونی صنف را این بار با رویکردی تهاجمی­‌تر در دستور کار خود قرار دهد.
  3. برنامه­‌محوری: هر چند در دو دوره پیشین هم کمابیش برنامه­‌هایی از سوی هیات­‌مدیره سازمان تدوین و اعلام­‌شده است، اما مطالبه برنامه­‌محوری به­‌معنای پیوستگی نظام­‌مند چرخه برنامه­‌ریزی، اجرا، ارزیابی و بهبود در برنامه­‌ها و اقدامات سازمان، یکی دیگر از خواسته­‌های مشترک اعضا بود که هم از زبان بسیاری از نامزدها شنیده می­‌شد و هم در رفتار انتخاباتی گروه­های رقیب و حتی نامزدهای مستقل قابل­‌مشاهده بود.

بایسته­‌ها:

شعارها و برنامه­‌های انتخاباتی اینک به مطالبات اعضای صنف تبدیل شده است و هیات­‌مدیره دوره سوم اینک با کوهی از برنامه­‌ها و اقدامات روبه­‌روست که بدون همراهی و مشارکت موثر اعضا نمی­‌تواند از عهده اجرای آنها برآید. با گذر از دوره رقابت­‌های انتخاباتی و التهابات طبیعی ناشی از این رقابت­‌ها،  به دوران پس از انتخابات که فرصتی سه ساله را برای هدف­‌گذاری تراز بالاتری از دستاوردهای صنفی و تلاش برای دستیابی به این اهداف را پیش­روی سازمان و هیات­‌مدیره آن گشوده است، به­‌نظر می­‌رسد هر یک از ارکان صنف وظایف و دربایست­‌هایی دارند که تامل در آن­ها خالی از فایده نیست:

  1. اعضای منتخب هیات­‌مدیره باید بدانند که اینک زمان تبدیل شعارها به برنامه­‌ها و اقدامات عملی است و تحقق این برنامه­‌ها که سه سال دیگر، هنگام سپردن کرسی عضویت هیات­‌مدیره به منتخبین بعدی باید مبنای ارزیابی کارنامه ما باشد، در گروی همت و تلاش جمعی، همدلی و هم­‌افزایی و انضباط فکری و عملی تک­‌تک اعضای هیات­‌مدیره است. هر عضو هیات­‌مدیره، فارغ از گرایش­‌های فکری یا تعلق جناحی و حتی زمینه کسب­‌وکاری خود، نماینده و وکیل همه اعضای سازمان است و باید همه تلاش خود را برای پیشبرد اهداف مشترک صنفی در چارچوب یک کار تیمی هماهنگ به­‌کار بندد. باید یادمان باشد که تلاش فردی و هماهنگی جمعی دو وجه یک کار موفق تیمی است که در نهایت کارنامه هیات­‌مدیره سوم را رقم خواهد زد.
  2. اعضای دوره­‌های قبلی هیات­‌مدیره، نامزدهای راه­‌نیافته به هیات­‌مدیره سوم یا دیگر فعالانی که با مشاوره و پشتیبانی از نامزدها در کارزار انتخاباتی این دوره نقش فعالی ایفا کردند، باید بدانند که تنها شکل مشارکت و تاثیرگذاری در جهت­‌گیری­ها و تصمیمات کلیدی سازمان، عضویت در هیات­‌مدیره نیست و همانگونه که تجربه دو دوره گذشته هم نشان می­‌دهد، چه بسا اعضای فعالی که خارج از هیات­‌مدیره هم در جهت­‌گیری­‌های سازمان و هم در تحقق اهداف آن نقش موثر و مثبتی داشته­‌اند. از این دوستان انتظار می­‌رود اعضای منتخب هیات­‌مدیره را در طول این دوره از پایش و نقد مستمر و نظرات و پیشنهادهای سازنده خود بی­‌بهره نگذارند و با عبور ذهنی از رقابت­‌ها و تقابل­‌های انتخاباتی، به ارتباط نزدیک خود با سازمان، چه از طریق کمیسیون­ها و چه از طرق دیگر ادامه دهند.
  3. بدنه صنف وظیفه مشارکتی خود در انتخاب هیات­‌مدیره را پایان یافته تلقی نکند و بداند که بدون مشارکت مستمر اعضا، چه در شکل ارتباط مستقیم و حضور در نهادهای سازمانی، چه به شکل پایش و نقد پیگیر عملکرد اعضای هیات­‌مدیره و چه به­‌صورت ایفای تعهدات عضویتی از جمله تامین منابع مالی سازمان از طریق پرداخت حق­‌عضویت و سایر کمک­‌ها، مسلماً هیات­‌مدیره به­‌تنهایی نخواهد توانست اهداف و برنامه­‌های خود را محقق سازد.
  4. رسانه­‌ها و خبرنگاران مرتبط با صنف که در دوران انتخابات به­‌درستی و با شایستگی فضای تبادل آرا و رقابت سالم انتخاباتی را فراهم کردند و در ایجاد نشاط و شور و شوق انتخابات دوره سوم نقش موثری ایفا کردند، همچنان به وظیفه پرسشگری، نقادی و اطلاع­‌رسانی خود در رابطه با سازمان و هیات­‌مدیره آن ادامه دهند و میان­‌داری رسانه­‌ای را تنها محدود و منحصر به دوران پرالتهاب و «پرخبر» انتخابات ندانند. یادمان باشد که ارتباط و تعامل درون­‌صنفی بین هیات­‌مدیره و بدنه صنف، بدون نقش مکمل رسانه­‌ها در شکل­‌دادن به فضای عمومی نقد و نظر در پیرامون سازمان، تکمیل نمی­‌شود.

امیدوارم با پشت­‌ سرگذاشتن خاطره جمعی انتخابات دوره سوم و به پشتگرمی انرژی سرشاری که در دوره انتخابات در فضای صنفی ما آزاد شد، همگی با توان مضاعف به ایفای وظایفی بپردازیم که دستیابی به چشم­‌انداز آینده بهتر برای صنف در گرو آن است.

(فناوران اطلاعات- ۷ آبان ۹۰)