مهم‌ترین وظیفه هیات‌مدیره دوره سوم، بازسازی اعتماد و انسجام صنفی است.

mhmtryn-wzyfh-hyatmdyrh-dwrh-swm-bazsazy-atmad-w-ansjam-snfy-ast_image

متن مصاحبه با روزنامه فناوران در مورد انتخابات هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای
۱-آیا برای سومین دوره انتخابات هیات مدیره نظام صنفی رایانه‌ای تهران کاندیدا می شوید؟ اگر جواب شما خیر است لطفا دلیل خود را توضیح دهید.
خیر، در حال حاضر برنامه‌ای برای نامزدی انتخابات هیات مدیره سازمان ندارم. فارغ از دلایل شخصی که هر کسی ممکن است برای داوطلب شدن یا نشدن برای عضویت در هیات‌مدیره داشته باشد، متاسفانه دیدگاه نادرستی در چند سال گذشته رواج پیدا کرده مبنی بر اینکه شرط مشارکت در فعالیت‌های صنفی، عضویت در هیات‌مدیره سازمان است. این دیدگاه غلط از هر دو سو وجود دارد، به این معنی که شاهد بوده‌ایم بعضی از دوستان که موقع انتخابات هیات مدیره فعال می‌شوند و تلاش زیادی هم برای انتخاب شدن می‌کنند، بلافاصله بعد از اینکه رای لازم را نمی‌آورند به‌طور کلی با سازمان و فعالیت‌های صنفی خداحافظی می‌کنند، احتمالاً تا سه سال بعد! از سوی دیگر هم این دید حداقل در برخی از کادر مدیریتی سازمان وجود داشته و دارد که صرفاً اعضای هیات‌مدیره حق دارند در تصمیم‌گیری‌ها و تعیین جهت‌گیری‌های سازمان مشارکت کنند یا حتی از این تصمیمات اطلاع پیدا کنند. هر دو این دیدگاه‌ها غلط است. در طول چندین سال فعالیت صنفی خود به‌شخصه شاهد بوده‌ام برخی از اعضای فعال کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها و حتی اعضای عادی سازمان به‌مراتب از بعضی از اعضای هیات‌مدیره هم مشارکت صنفی بیشتری داشته‌اند و هم اینکه بیشتر تاثیرگذار بوده‌اند. بنابراین هرچند عضویت در هیات‌مدیره و انتخابات هیات‌مدیره مهم است و بهتر است همه اعضا چه به‌عنوان کاندیدا و چه به‌عنوان رای‌دهنده فعالانه در آن شرکت کنند، اما نباید در اهمیت عضویت در هیات‌مدیره اغراق شود.

۲-استقبال اعضا از این دوره انتخابات چگونه است؟
پیش‌بینی دقیقی نمی‌توانم بکنم، اما امیدوارم که مشارکت اعضا در این دوره نسبت به دوره‌های قبل بیشتر باشد. هم کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند و هم سایر اعضایی که با رای خود اعضای هیات‌مدیره را برای سه سال دیگر انتخاب می‌کنند.
۳-چه ویژگی هایی را برای مدیران دوره سوم هیات مدیره سازمان پیشنهاد می‌کنید؟
مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را که قبلاً دوستان مطرح کرده‌اند، مانند اینکه اعضای هیات‌مدیره باید مقبولیت صنفی ، کارنامه قابل‌قبول کاری، ارتباطات قوی و مهم‌تر از همه وقت و فرصت و انگیزه کافی برای مشارکت در فعالیت‌های سازمان داشته باشند، من هم قبول دارم. می‌خواهم روی نکته دیگری که بعضی از دوستان هم اشاره کرده بودند تاکید کنم و آن هم سابقه کار صنفی است. تعجب می‌کنم برخی از اعضای سازمان بدون سابقه عضویت در کمیسیون‌ها و کارگروه تمایل دارند فعالیت صنفی خود را مستقیماً از عضویت در هیات‌مدیره سازمان شروع کنند. واقعیت این است که فعالیت صنفی کار شاق و طاقت‌فرسایی است که معمولاً منافع و نتایج ملموس و کوتاه‌مدتی هم ندارد. به همین دلیل استمرار در اینگونه فعالیت‌ها صبر و حوصله و چشم‌انداز بلندمدت می‌خواهد. دوستانی که بدون اینگونه سوابق وارد هیات‌مدیره می‌شوند معمولاً در ادامه نمی‌توانند مشارکت مؤثری داشته باشند.
در مجموع فکر می‌کنم هیات مدیره مطلوب در دوره سوم باید ترکیب جامعی داشته باشد که همه طیف‌های فکری صنف را پوشش دهد و نمایندگان همه شرکتها اعم از بزرگ، متوسط و کوچک در آن حضور داشته باشند.
۴-چه انتقاداتی به دوره دوم هیات مدیره دارید؟
ارزیابی دقیق عملکرد هیات‌مدیره نیازمند اطلاعات دقیق است که شاید بنده نداشته باشم. لابد دوستان عضو هیات‌مدیره در مجمع گزارشی از عملکرد خودشان خواهند داد که امیدوارم این بار دقیق‌تر و واقعی‌تر از گزارش‌های معمول باشد. اما آنچه به‌عنوان کسی که از نزدیک فضای سازمان و صنف را دنبال می‌کنم، به‌نظرم می‌رسد این است که میزان اعتماد اعضا به سازمان خودشان و رابطه‌ای که باید بین رئیس سازمان، هیات‌مدیره، کمیسیون‌ها و بدنه صنف وجود داشته باشد، در این دوره تا حدی تضعیف شده است. ممکن است شرایط بد فضای کسب‌وکار هم در این وضعیت موثر بوده باشد اما به‌شخصه نمی‌توانم نقش هیات‌مدیره و به‌خصوص اعضای موثر آن را هم نادیده بگیرم. اگر مدیریت سازمان حداقل کسری از تلاشی را که در دوره دوم صرف ایجاد و بازسازی روابط با حاکمیت و سازمان‌های دولتی کرد، صرف تقویت روابط درون‌صنفی و هم‌بستگی و همدلی بین اعضا می‌کرد، من فکر می‌کنم امروزه شاهد این فضا نبودیم.
به‌همین دلیل فکر می‌کنم مهم‌ترین وظیفه هیات‌مدیره دوره سوم، بازسازی اعتماد و انسجام صنفی است. یعنی اینکه اعضا احساس کنند سازمان خانه مشترک همه آنهاست و همه می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند.