
رضا کرمی
مشاور معماری سازمانی و مدیریت فناوری اطلاعات
معماری کسبوکار و معاملات M&A

بین سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰ میلادی، ۱۵ شرکت برتر از نظر تعداد معاملات اکتساب و ادغام، بهطور میانگین بین ۳ تا ۹ معامله M&A در هر سال انجام دادهاند. سازوکار M&A مهمترین روش دستیابی به رشدهای غیرارگانیک در دنیای کسبوکار محسوب میشود.
به آمار مشابهی در مورد کشور خودمان دسترسی نداریم، ولی از شواهد پیداست که تعداد معاملات M&A در کشور با نرم جهانی فاصلهی بسیار دارد. بهجز آماده نبودن زیرساختهای قانونی و حقوقی، کوچک بودن اندازه اقتصاد داخلی و بسته بودن اقتصاد به روی ارتباطات بینالمللی، عامل دیگری را هم میتوان بهعنوان علتی برای عدم رغبت صاحبان کسبوکار ایرانی به انجام اینگونه معاملات برشمرد، و آن عدم بلوغ قابلیت معماری سازمانی (و معماری کسبوکار) در بنگاههای بزرگ کشور است. یکی از مهمترین کاربردهای معماری کسبوکار، تسهیل فرآیند M&A از طریق ادغام، یکپارچهسازی و هموارسازی عناصر این معماری در دو بنگاه ادغامشونده است. تجربیات مکرر چند سال اخیر ادغامها در بخش دولتی و خصوصی (که در اغلب اوقات به جای ادغام، به «الحاق» منجر شده است،) مؤید ضرورت توجه بنگاههای بزرگ جویای رشد سریع، به ایجاد و ارتقاء قابلیت معماری کسبوکار است.
لینک این مطلب در لینکدین
نظرات و دیدگاه های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!