معماری سازمانی و شرکت‌های نرم‌افزاری ما!

mmary-sazmany-w-shrkthay-nrmafzary-ma_image

شرکت SAP اخیراً شرکت LeanIX را خریده و سرمایه‌گذاری زیادی روی توسعه و ترویج چارچوب معماری سازمانی خود انجام داده است.
https://lnkd.in/ddnucUqY

شرکت اوراکل سال‌هاست چارچوب اختصاصی خود را برای معماری سازمانی توسعه داده است.
https://lnkd.in/dU96XsRp

شرکت میکروسافت ضروری دانسته اصول معماری سازمانی محصول محوری خود برای کسب‌وکارها را تشریح کند.
https://lnkd.in/d9cfeVKq

اما در کشور ما .... علی‌رغم بیش از دو دهه ورود مفاهیم و روش‌ها و تجربیات کار عملی با معماری سازمانی، تقریباً هیچ‌یک از شرکت‌های نرم‌افزاری ما، حتی شرکت‌های بزرگ و معتبر، یا اصولاً هیچ آشنایی با معماری سازمانی ندارند، یا حداکثر آن را در حد یک تفنن بی‌فایده برای بعضی از مشتریان سازمانی خود می‌بینند. علاوه بر این، علاقه و اشتیاقی هم برای آشنایی با این موضوع احساس نمی‌کنند.
در چند دوره گذشته همایش‌های سالانه معماری سازمانی، دوستان برگزارکننده به‌دلیل ارتباطم با جامعه شرکت‌های نرم‌افزاری کشور، معمولاً مسئولیت برقراری تماس با این شرکت‌ها و ترغیب آن‌ها به مشارکت در این رویداد را به من محول می‌کردند و آنچه من پس از تجربه تماس با برخی از بزرگترین شرکت‌های نرم‌افزاری کشور دریافته‌ام، بی‌علاقگی مطلق و فراگیر نسبت به معماری سازمانی در این شرکت‌هاست.

واقعیت این است که در دنیای امروز با پیچیدگی روزافزون معماری نرم‌افزارهای کاربردی در بیشتر سازمان‌ها، تصور سنتی از فروش و پشتیبانی یک یا چند محصول نرم‌افزاری به‌ مشتریان سازمانی، به‌عنوان ارزش پیشنهادی شرکت‌های نرم‌افزاری، ناگزیر جای خود را به مشاوره برای طراحی مناسب معماری کاربردها برمبنای محصولات نرم‌افزاری داده است. علت توجه روزافزون غول‌های نرم‌افزاری دنیا به معماری سازمانی (به‌تنهایی یا در مشارکت با شرکت‌های مشاوره‌ای) هم این تغییر پارادایم است.

شرکت‌های نرم‌افزاری ما که مشتریان هدف آن‌ها سازمان‌ها و به‌ویژه سازمان‌های بزرگ هستند، هر چه دیرتر این حقیقت را دریابند و خود را با آن تطبیق دهند، بیشتر از قافله تحولات آینده بازار عقب می‌مانند.

 

منتشرشده در لینکدین (لینک پست)