
رضا کرمی
مشاور معماری سازمانی و مدیریت فناوری اطلاعات
مشاوران جامعهگرا، مشاوران جامعهگریز

در طول دوران فعالیت حرفهایام با دو نوع مشاور برخورد کردهام؛ دسته اول مشاورانی که در کنار کسبوکارشان در مجامع صنفی و حرفهای هم رفتوآمد دارند، در شبکهها و گروههای مجازی مرتبط با کارشان عضوند و فعالیت میکنند، در همایشها و رویدادها و گردهماییهای علمی و حرفهای شرکت میکنند، و خلاصه با همکاران و رقبای خود ارتباط فعال دارند و با آنها تبادلنظر و بدهبستان فکری و حرفهای دارند. اینها را من «مشاوران جامعهگرا» مینامم. دسته دوم اما، مشاورانی هستند که با وجود فعالیت کسبوکاری مشابه دسته اول، ترجیح میدهند بیشتر با مشتریانشان دمخور باشند و در محافل و مجالس عمومی، چه در فضای حقیقی و چه در فضا مجازی، آفتابی نشوند. بگذارید این دسته را هم «مشاوران جامعهگریز» بنامیم. با این توضیح که جامعهگریزی یا Asociality با جامعهستیزی یا Antisociality تفاوت دارد.
طبیعی است که در سطح فردی، انتخاب بین جامعهگرایی و جامعهآمیزی از یکسو یا جامعهگریزی و جامعهپرهیزی از سوی دیگر، یک انتخاب شخصی و سلیقهای است که بیشتر به خلقوخوی فردی و شاید به تقسیمبندیهای معروف برونگرا/درونگرا یا تیپهای شخصیتی ارتباط داشته باشد. نمیتوان کسی را بهخاطر جامعهگریزی نکوهش و تقبیح یا شخصی را بهصرف جامعهآمیزی ستایش و تحسین کرد.
اما در سطح اجتماعی، و بهویژه در دنیای کسبوکار، و علیالخصوص در حرفه مشاوره، این تصمیم تنها یک انتخاب فردی نیست و تبعات جدی در شایستگیهای حرفهای فرد یا مؤسسه مشاور دارد. یکی از مهمترین کارکردهای مشاوران، بهویژه مشاوران مدیریت، انتقال و همرسانی دانش و تجارب (موفق و ناموفق) بین سازمانهای مختلف است که از راههای متعددی ممکن است آموخته شده باشد. یکی از این راهها، تجارب شخصی هر مشاور در مواجه با مشتریان قبلی است. اما این منبع هرگز کافی نیست؛ دانش و تجارب رقبا و رهبران صنعت، تجارب موفق و ناموفق مشتریان سایر مشاوران، بینش ناشی از تعامل و تعاطی افکار با همکاران و خلاصه دانش جمعی منبع بسیار مهمتری برای دانشاندوزی مشاوران است، که بدون حضور و مشارکت فعال در جمعهای حرفهای قابلدسترس نخواهد بود. بههمین دلیل است که مشاوران جامعهگریز و «خفاکار»، که خود را در پیله روابط محدود با مشتریان خود محصور کردهاند، معمولاً در انتقال و آموزش تجارب زنده و واقعی به مشتریان، معمولاً چندین قدم عقبتر از همکاران جامعهگرایشان هستند.
درونگرا یا برونگرا، هر سلیقهای که در ارتباطات فردیتان دارید، فراموش نکنید که هنگام انتخاب مشاور، به این ویژگی مهم گزینههایتان هم توجه کنید.
لینک این یادداشت در لینکدین
نظرات و دیدگاه های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید!