دومین همایش کاربردی معماری سازمانی در اصفهان

dwmyn-hmaysh-karbrdy-mmary-sazmany-dr-asfhan_image

شانزدهم اسفندماه ۸۹ سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اصفهان برای دومین سال پیاپی میزبان همایش کاربردی معماری سازمانی کشور بود. این همایش که اولین بار در مردادماه سال ۸۸ به ابتکار این سازمان برای معرفی مباحث معماری سازمانی به سازمان‌های کارفرمایی استان برگزارشد، می‌تواند نقطه تلاقی متخصصین و کارشناسان معماری سازمانی از یکسو و مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات سازمان‌های کارفرمایی علاقه‌مند به این موضوع از سوی دیگر باشد.

نقطه قوت بارز دومین همایش (نسبت به همایش سال گذشته) تمرکز بیشتر بر مباحث کاربردی و پرهیز از ارائه مطالب آکادمیک بود. به این معنی که برگزارکنندگان همایش کوشیده بودند هم در انتخاب سخنرانان و هم در گزینش مقالات، بیشتر به نیازهای اجرایی کارفرمایان و معرفی تجارب و الگوهای عملی اجرای پروژه‌های معماری سازمانی بپردازند. به‌همین دلیل تمرکز موضوعات و مطالب ارائه‌شده بیشتر شده بود و احتمالاً میزان بهره‌مندی مخاطبین همایش نیز (که احتمالاً بیشتر به‌دنبال یافتن روش‌هایی برای پیاده‌سازی معماری سازمانی در سازمان‌های خود هستند)، بیشتر شده بود. از سوی دیگر، همایش دوم نسبت به همایش سال قبل نقطه ضعف بارزی هم داشت و آن هم عدم حضور بیشتر چهره‌های شناخته‌شده معماری سازمانی کشور و هم‌چنین حضور محدودتر شرکتهای مشاوره معماری سازمانی بود. شاید بتوان فرصت کوتاه برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش و مقطع زمانی برگزاری آن را (که مصادف با روزهای پایانی سال شده بود)، علت اصلی این حضور محدود به‌شمار آورد.

در هر صورت، با وجود این محدودیت‌ها و بی‌نظمی‌های مختصری که در برگزاری همایش روی‌ داد، در مجموع باید به همت مسئولان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان و دست‌اندرکاران اجرایی همایش آفرین گفت که در این شرایط نه‌چندان نابسامان فناوری اطلاعات در کشور و به‌ویژه غفلت عمومی نسبت به اینگونه مباحث بنیادی، جور سازمان‌های حاکمیتی و همین‌طور مسئولان سازمان نظام صنفی کشور را یکجا می‌کشند و چراغ معماری سازمانی را همچنان روشن نگاه می‌دارند.

در این همایش من هم افتخار آن را داشتم که به‌عنوان سخنران مدعو، مطلبی باعنوان «از معماری سازمانی تا مدیریت معماری سازمانی» ارائه دهم که گمان کنم با توجه و استقبال خوب مخاطبین روبه‌رو شد. پیام اصلی این سخنرانی این بود که با توجه به مخاطرات و مشکلاتی که برای اجرای پروژه‌های معماری سازمانی و طرح جامع فناوری اطلاعات در سازمان‌ها وجود دارد (به‌اتکای تجارب نه‌چندان موفقیت‌آمیز اجرای پروژه‌های متعدد در کشور)، مدیران فناوری اطلاعات سازمان‌ها باید به فکر پیاده‌سازی فرآیند معماری سازمانی از مسیرهای دیگر باشند. به‌همین دلیل الگویی برای پیاده‌سازی تدریجی مدیریت معماری سازمانی ارائه کردم که با الهام از روندهای نوین معماری سازمانی در سطح جهانی و با اتکا به تجارب عملی شرکت گلستان در پروژه‌های معماری سازمانی طراحی شده و در یک سازمان نیز به‌صورت عملی پیاده شده است.

اصل سخنرانی را می‌توانید از اینجا بردارید. نشانی سایت همایش هم این است:  http://iceap.ir