رضا کرمی
مشاور معماری سازمانی و مدیریت فناوری اطلاعات
نقل مطالب این وبگاه، با ذکر منبع مجاز است.
فناوری اطلاعات و توسعه ملی
فناوری اطلاعات و توسعه ملی
۲۴ آذر ۱۳۸۸
پايگاه اطلاعرسانی مناقصات: يك تكليف قانونی در اغما
يكي از مشكلات ديرينه فضاي كسبوكار در كشور ما، عدم رعايت عدالت و شفافيت در برگزاري مناقصههاي دولتي بوده است كه به اشكال مختلفي از قبيل برگزاري مناقصات صوري، لغو و ابطال غيرقانوني مناقصات، انتخاب پيشنهاددهندگان فاقدصلاحيت و عدم رعايت قوانين و مقررات مربوطه بروز مينمايد و در مجموع باعث تضعيف توان شركتها و اشاعه فساد اداري در جامعه ميگردد. همچنين خسارات نامحسوس و غيرمستقيم ناشي از عدم موفقيت پروژههايي…
فناوری اطلاعات و توسعه ملی
۲۳ آذر ۱۳۸۸
چرا به برنامهريزی نياز نداريم؟
عليرغم پيشينه نسبتاً طولاني برنامهريزي توسعه در ايران (5 برنامه عمراني پيش از انقلاب و 4 برنامه توسعه پس از انقلاب)، موضوع «فناوري اطلاعات» در متن برنامههاي توسعه ملي موضوع نسبتاً جديدي است. از برنامههاي پنجساله دوم و سوم توسعه كه فناوري اطلاعات در آنها حضوري نيمهپنهان داشته است بگذريم، در برنامه چهارم توسعه بود كه اين موضوع بهصراحت و بهنحو آشكار در متن نهايي برنامه و اسناد پيوست آن…
فناوری اطلاعات و توسعه ملی
۱۵ آبان ۱۳۸۶
قانون برگزاری مناقصات و تحليل اثرات آن بر قراردادهای فناوری اطلاعات
با وجود آنكه بيش از دو سال از تصويب قانون برگزاري مناقصات ميگذرد، بهنظر ميرسد الزامات و اثرات اين قانون و مقررات وابسته به آن، چندان كه بايد در حوزه فناوري اطلاعات، چه در طرف تقاضا (سازمانهاي دولتي) و چه از سمت عرضه (شركتهاي كامپيوتري) طرح و درك نشده است. واقعيت اين است كه با توجه به الزامات اين قانون، مقررات ارجاع كار در قراردادهاي انفورماتيكي سازمانهاي دولتي (كه بههر…
فناوری اطلاعات و توسعه ملی
۹ مهر ۱۳۸۶
تحليلي از روند مناقصات دولتی در حوزه فناوری اطلاعات
در كشور ما كه حجم عمده تقاضاي مؤثر براي كالاها و خدمات فناوري اطلاعات توسط دولت و دستگاههاي دولتي شكل ميگيرد، روند برگزاري مناقصات دولتي در اين حوزه شاخص مهمي براي سنجش رونق يا كسادي بازار فناوري اطلاعات بهشمار ميرود. از سوي ديگر براي همه شركتهاي انفورماتيكي كه مدل كسبوكار خود را برمبناي شركت در مناقصات دولتي استوار كردهاند، پيگيري روند اين مناقصات اهميت غيرقابل انكاري در پيشبيني روند بازار…