رضا کرمی
مشاور معماری سازمانی و مدیریت فناوری اطلاعات
نقل مطالب این وبگاه، با ذکر منبع مجاز است.
معماری سازمانی
معماری سازمانی
۳۱ تیر ۱۴۰۳
معماری سازمانی قابلیتمبنا CBEA
معماری سازمانی قابلیتمبنا (CBEA)، رویکردی به طراحی و توسعه معماری یک سازمان، حول مفهوم قابلیتهای کسبوکار است. در این رویکرد، چرخه توسعه معماری با برنامهریزی قابلیتمبنا شروع میشود و در ادامه، قابلیتهای اولویتدار از طریق طراحی سبد سرویسها و فرآیندهای کسبوکار و معماری فناوری اطلاعات توسعه مییابند. در این مقاله که در لینکدین منتشر شده است، برای نخستین بار رویکرد CBEA را به اختصار معرفی کردهام.
معماری سازمانی
۱۵ آبان ۱۴۰۱
معماری سازمانی و مدیریت تغییرات: واشکافی یک سوء تفاهم فراگیر
معماری سازمانی و مدیریت تغییر، گزارش کامپیوتر، شماره 262، مهر و آبان 1401 در این مقاله، ارتباط بین معماری سازمانی و مدیریت تغییر در سازمانها را تشریح کردهام. از بین 10 عامل ضروری در یک تغییر موفق، یعنی عوامل: 1. چشمانداز 2. انگیزش 3. نقشه 4. برنامه 5. منابع 6. سازماندهی 7. ارتباطات 8. فرهنگ 9. راهبری 10. رهبری معماری سازمانی تنها میتواند دو عامل «نقشه» و «برنامه» را فراهم…
معماری سازمانی
۱ بهمن ۱۳۹۸
آشنایی با استانداردهای ISO در حوزه معماری
آشنایی با استانداردهای ایزو در حوزه معماری، گزارش کامپیوتر، شماره 245، آذر و دی 98 در این مقاله، استانداردهای سری ISO/IEC 420xx را به اختصار معرفی کردهام. استانداردهایی که معرفی شدهاند، عبارتند از: استاندارد ISO/IEC 42010: توصیف معماری استاندارد ISO/IEC 42020: فرآیندهای معماری استاندارد ISO/IEC 42030: ارزیابی معماری آشنایی با این استانداردها برای همه علاقهمندان، فعالان و پژوهشگران حوزه معماری سازمانی ضروری است. دسترسی به فایل مقاله
معماری سازمانی
۲۳ آذر ۱۳۹۶
یک متدولوژی پیشنهادی برای برنامهریزی تحول سازمانی برپایه قابلیتهای کسبوکار (CBXP)
کرمی، رضا، ایمان رکوعی، حمیدرضا اقیری، «یک متدولوژی پیشنهادی برای برنامهریزی تحول سازمانی برپایه قابلیتهای کسبوکار (CBXP)»، ارائهشده در اولین همایش پیشرفتهای معماری سازمانی کشور، آذر 96 ، دانشگاه شهید بهشتی در اين مقاله، با تشریح مبانی و ادبیات موضوع قابلیتهای کسبوکار و برنامهریزی برپایه قابلیتها، یک متدولوژی برای برنامهریزی تحول سازمانی برپایه قابلیتها (CBXP) پيشنهاد شده است. این متدولوژی 5 مرحلهای، با شروع از استراتژی سازمانی، بهصورت گام به…
معماری سازمانی
۲۲ آذر ۱۳۹۶
تدوین و بکارگیری معماری مرجع شرکتهای برق منطقهای در ایران
کرمی، رضا، ایمان رکوعی، حمیدرضا اقیری، آزرم دهستانی، امین عدالتپور، «تدوین و بکارگیری معماری مرجع شرکتهای برق منطقهای در ایران»، ارائهشده در اولین همایش پیشرفتهای معماری سازمانی کشور، آذر 96 ، دانشگاه شهید بهشتی در این مقاله به پیشرانها، نحوه تدوین، چارچوب و محتوای معماری مرجع شرکتهای برق منطقهای (RECRA) پرداخته شده است. همچنین نحوه استفاده از این معماری مرجع در ارتقای سطح بلوغ مدیریت معماری سازمانی و توسعه فناوری…
معماری سازمانی
۱۹ مهر ۱۳۹۵
راهبردهایی برای توسعه قابلیتهای کسبوکار در تحول سازمانی
در پستهای قبلی، روشی برای برنامهریزی تحول سازمانی براساس تحلیل قابلیتهای کسبوکار پیشنهاد کردم. یکی از سئوالات شایعی که هنگام کاربست این روش در سازمانها مطرح میشود این است که برای ارتقای یک قابلیت بهخصوص با این روش، از کجا باید شروع کنیم؟ هر قابلیت کسبوکار دارای حداقل ۳ مؤلفه تشکیلدهنده است: ۱) نیروی انسانی و ساختار، ۲) فرآیندها و ۳) ابزار (تکنولوژی). برای ارتقای یک قابلیت باید از کدام…
معماری سازمانی
۸ فروردین ۱۳۹۵
معرفی راهنمای Open Group برای قابلیتهای کسبوکار
در این مقاله که در لینکدین منتشر شده است، محتوای راهنمای منتشرشده از سوی The Open Group در مورد قابلیتهای کسبوکار، تشریح شده است. اصل انگلیسی مقاله را با عنوان The Open Group Guide on Business Capabilities: What it has and what it has NOT? در لینک زیر در LinkedIn بخوانید.
معماری سازمانی
۳ فروردین ۱۳۹۵
برنامهریزی انتقال بر مبنای قابلیتها
در چرخههای معماری سازمانی، «برنامهریزی انتقال» مرحلهای است که در آن معماری به اقدام تبدیل میشود. همانگونه که هر معمار سازمانی میداند، این مرحله نقشی حیاتی در ارزشآفرینی کل فرآیند معماری دارد، زیرا در این مرحله است که معماران باید از محدوده مدلسازی فراتر رفته و گروههای دیگر در سازمان (نظیر گروههای مدیریت طرح و پروژه، بودجهریزی و مدیریت تغییر) برای ایجاد یک برنامه کارآمد، منطقی، قابلاجرا و قابل اندازهگیری…
معماری سازمانی
۲ فروردین ۱۳۹۵
تحلیل قابلیتهای کسبوکار برای تحول سازمانی
امروزه بسیاری از سازمانها در پاسخ به تغییرات محیط کسبوکار خود، به طرحهای تحول سازمانی روی آوردهاند. این طرحها بهطور معمول در موقعیتهای نمونه زیر مطرح میشوند: اجرای برنامههای استراتژیک رقابتی تغییر در مدل کسبوکار تملک و ادغام شرکتها کاهش هزینه و افزایش کارایی تفکیک و ایجاد شرکتهای اقماری با توجه به طیف گسترده ابزارها و روش-های مدیریت تغییر، مساله-ای که معمولاً مدیران ارشد سازمان-ها با آن مواجه هستند این…
معماری سازمانی
۲ اسفند ۱۳۹۴
قابلیتهای کسبوکار بهعنوان کوچکترین واحدهای «معماریپذیر» سازمان
با آنکه موضوع «قابلیتهای کسبوکار» (Business Capabilities) در حوزه مدیریت و معماری کسبوکار، تاریخچهای طولانی دارد، توجه به این موضوع در حوزه معماری سازمانی تا حدی تازگی دارد. در راهنمای TOGAF 9.1 یک فصل کامل به موضوع «برنامهریزی براساس قابلیتها» اختصاص یافته است، اما قابلیتهای کسبوکار در توگف عمدتاً بهعنوان موضوعات کسبوکاری بین-وظیفهای تعبیر شدهاند، نه عناصر تقسیمبندی کلان کسبوکار از یک دیدگاه سطح بالا. این تعبیر کاملاً با مفهوم…
معماری سازمانی
۲ بهمن ۱۳۹۴
آسیبشناسی پروژههای معماری سازمانی انجامشده در کشور
این گزارش حاوی نتایج پژوهشی است که بهمنظور شناسایی و تحلیل مشکلات پروژههای معماری سازمانی در کشور بهعنوان بخشی از پروژه «تدوین چارچوب و برنامه ملی معماری سازمانی کشور» صورت گرفته است. بهمنظور شناسایی مشکلات، نظرات جمعی از خبرگان و مشاوران این حوزه جمعآوری و تلخیص شده است. سپس با تحلیل روابط علت و معلولی بین این مشکلات، مهمترین مشکلات شناسایی و بهترتیب اهمیت معرفی شده است. در ادامه دستهبندی…
معماری سازمانی
۱ بهمن ۱۳۹۴
پیشنهاد یک برنامه پژوهشی: شناسایی و الگوسازی سناریوهای کاربردی معماری سازمانی
معماري سازماني امروزه بهعنوان الگوي مسلط در برنامهريزي فناوري اطلاعات شناخته شده است. اين روش كه در اصل براي برنامهريزي سيستمهاي اطلاعاتي در مقياس سازماني طراحي شده بود، بتدريج در حوزههاي ديگر فناوري اطلاعات نيز بهكار گرفته شده و امروزه حتي در زمينهاي فراتر از حوزه IT (بهعنوان مثال برنامهريزي استراتژيك سازماني، بهبود و بازمهندسي فرآيندها، مديريت تغيير و تحولات سازماني و ...) نيز كاربرد دارد. همچنين كاربست اين روش…