
رضا کرمی
مشاور معماری سازمانی و مدیریت فناوری اطلاعات
نقل مطالب این وبگاه، با ذکر منبع مجاز است.
معماری سازمانی
معماری سازمانی
۱۵ اسفند ۱۳۹۹
معماری سازمانی و بهرهوری سازمانها
1. مفهوم و خاستگاه معماری سازمانی از واژهی «معماری سازمانی» تعاریف متعددی ارائه شده است. واژه «معماری» در ادبیات فناوری اطلاعات پیشینهی نسبتاً طولانی دارد. ترکیب «معماری کامپیوتر» در اوایل دهه 60 میلادی بهجای آنچه در آن زمان «سازمان کامپیوتر» نامیده میشد و منظور از آن توصیف اجزاء، کارکردها و نحوه پیادهسازی کامپیوترها بود، ابداع شد. از آن پس این واژه در ترکیباتی مانند «معماری نرمافزار»، «معماری سامانه» و «معماری…
معماری سازمانی
۷ تیر ۱۳۹۸
معماری تکبرگی
معماران سازمانی معمولاً متهماند به اینکه مستندات و مدلهای مفصل و حجیم تولید میکنند که فقط به درد گذاشتن در قفسهها میخورد. هر چند در پارهای از اوقات، تولید مدلهای مفصل و جزئی به دلیل اهداف پروژه یا چرخه معماری ضروری است، اما در بسیاری از موارد هم حجم و سطح جزئیات مدلهای تولیدشده بیش از حد لزوم است و همین حجم و تفصیل مدلها مانعی برای استفاده عملی و…
معماری سازمانی
۱۲ اسفند ۱۳۹۷
چرا انتخاب دیدگاه در معماری مهم است؟
معماری سازمانی بنابر برداشت رایج مجموعه مدلهای یکپارچه و مرتبط توصیفکننده جنبههای مختلف یک سازمان و تحلیل و تصمیمگیری برمبنای این مدلهاست. از این نظر قلب معماری سازمانی همان مدلهای معماری است. یکی از مهمترین فعالیتهایی که در هر «چرخه» معماری باید صورت گیرد، انتخاب مدلها یا بهعبارت صحیحتر، انتخاب «دیدگاههای معماری» مناسب برای اهداف آن چرخه است. (در متدلوژی ADM این فعالیت در فاز Vision صورت میگیرد.) اگر مخزن…
معماری سازمانی
۳ آبان ۱۳۹۵
استراتژیهای توسعه قابلیتهای کسبوکار
در پستهای قبلی، روشی برای برنامهریزی تحول سازمانی براساس تحلیل قابلیتهای کسبوکار پیشنهاد کردم. یکی از سئوالات شایعی که هنگام کاربست این روش در سازمانها مطرح میشود این است که برای ارتقای یک قابلیت بهخصوص با این روش، از کجا باید شروع کنیم؟ هر قابلیت کسبوکار دارای حداقل ۳ مؤلفه تشکیلدهنده است: ۱) نیروی انسانی و ساختار، ۲) فرآیندها و ۳) ابزار (تکنولوژی). برای ارتقای یک قابلیت باید از کدام…
معماری سازمانی
۳ فروردین ۱۳۹۵
برنامهریزی انتقال بر اساس قابلیتهای کسبوکار
در چرخههای معماری سازمانی، «برنامهریزی انتقال» مرحلهای است که در آن معماری به اقدام تبدیل میشود. همانگونه که هر معمار سازمانی میداند، این مرحله نقشی حیاتی در ارزشآفرینی کل فرآیند معماری دارد، زیرا در این مرحله است که معماران باید از محدوده مدلسازی فراتر رفته و با گروههای دیگر در سازمان (نظیر گروههای مدیریت طرح و پروژه، بودجهریزی و مدیریت تغییر) برای ایجاد یک برنامه کارآمد، منطقی، قابلاجرا و قابل…
معماری سازمانی
۲ فروردین ۱۳۹۵
تحلیل قابلیتهای کسبوکار برای تحول سازمانی
امروزه بسیاری از سازمانها در پاسخ به تغییرات محیط کسبوکار خود، به طرحهای تحول سازمانی روی آوردهاند. این طرح-ها بهطور معمول در موقعیتهای نمونه زیر مطرح میشوند: اجرای برنامههای استراتژیک رقابتی تغییر در مدل کسبوکار تملک و ادغام شرکتها کاهش هزینه و افزایش کارایی تفکیک و ایجاد شرکتهای اقماری با توجه به طیف گسترده ابزارها و روشهای مدیریت تغییر، مسالهای که معمولاً مدیران ارشد سازمانها با آن مواجه هستند این…
معماری سازمانی
۲ اسفند ۱۳۹۴
قابلیتهای کسبوکار بهعنوان کوچکترین واحدهای «معماریپذیر» سازمان
با آنکه موضوع «قابلیتهای کسبوکار» (Business Capabilities) در حوزه مدیریت و معماری کسبوکار، تاریخچهای طولانی دارد، توجه به این موضوع در حوزه معماری سازمانی تا حدی تازگی دارد. در راهنمای TOGAF 9.1 یک فصل کامل به موضوع «برنامهریزی براساس قابلیتها» اختصاص یافته است، اما قابلیتهای کسبوکار در توگف عمدتاً بهعنوان موضوعات کسبوکاری بین-وظیفهای تعبیر شدهاند، نه عناصر تقسیمبندی کلان کسبوکار از یک دیدگاه سطح بالا. این تعبیر کاملاً با مفهوم…
معماری سازمانی
۱۵ دی ۱۳۹۴
آشنایی با معماری مرجع IT4IT
در چهارمین همایش مدیریت و راهبری فناوری اطلاعات (۱۴ و ۱۵ دی ۹۴)، فرصتی فراهم شد تا معماری مرجع IT4IT برای اولین بار در کشور به مخاطبان این همایش معرفی شود. معماری مرجع IT4IT، چارچوب جامعی برای تعریف و طراحی عناصر و ارکان لازم برای مدیریت فناوری اطلاعات در سازمانها و نحوه ارتباط و یکپارچه سازی این عناصر با یکدیگر فراهم می آورد و به مدیران فناوری اطلاعات کمک می­…
معماری سازمانی
۸ مرداد ۱۳۹۰
معماريهاي بازكاربردپذير دولت الكترونيكی
در ارائه خدمات الکترونیکی که مضمون محوری برنامههای توسعه دولت الکترونیکی است مکرراً به الگوهای تکرارشوندهای از سناریوهای کسبوکار برمیخوریم که بهطور طبیعی میبایست با راهحلهای فناوری اطلاعات مشابهی پشتیبانی شوند. یک نمونه آشنا و ابتدایی از این موقعیتها، مواقعی است که دو یا چند سازمان برای پشتیبانی فرآیندهای عمومی و مشترک خود از یک بسته نرمافزاری آماده استفاده میکنند. هنگامی که این الگوهای تکرارشونده را از سطح نرمافزارهای کاربردی…
معماری سازمانی
۱۶ تیر ۱۳۹۰
آشنایی با مدلهای مرجع TMF-Frameworx
مجموعه مدلهای مرجع Frameworx که توسط موسسه TeleManagement Forum ارائه شده است، متدوالترین و پرکاربردترین مدلهای مرجع صنعت تلکام (ارتباطات و مخابرات) بهشمار میرود. موسسه TMF ادعا کرده که در حال حاضر بیش از ۹۰% ارائهدهندگان سرویسهای ارتباطی در دنیا از این مدلهای مرجع استفاده میکنند. مجموعه Frameworx شامل چهار مدل مرجع است که لایههای فرآیندی، اطلاعاتی، کاربردی و همچنین زیرساخت یکپارچهسازی کاربردها را در شرکتهای ارائهدهنده سرویسهای ارتباطی پوشش…
معماری سازمانی
۲۲ فروردین ۱۳۹۰
دومین همایش کاربردی معماری سازمانی در اصفهان
شانزدهم اسفندماه ۸۹ سازمان نظام صنفی رایانهای اصفهان برای دومین سال پیاپی میزبان همایش کاربردی معماری سازمانی کشور بود. این همایش که اولین بار در مردادماه سال ۸۸ به ابتکار این سازمان برای معرفی مباحث معماری سازمانی به سازمانهای کارفرمایی استان برگزارشد، میتواند نقطه تلاقی متخصصین و کارشناسان معماری سازمانی از یکسو و مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات سازمانهای کارفرمایی علاقهمند به این موضوع از سوی دیگر باشد. نقطه قوت…
معماری سازمانی
۳ دی ۱۳۸۸
گزارش وضعیت معماری سازمانی در ایران (88-86)
گزارش «دستاوردها و تحولات معماری سازمانی فناوری اطلاعات در ایران طی سالهای ۸۶ تا ۸۸» اخیرا در سایت کمیته ملی فناوری اطلاعات شورایعالی اطلاعرسانی منتشر شده است. در این گزارش تحولات معماری سازمانی در ایران در دوره سهساله گذشته در حوزههای زیر مرور شده است: پروژههای معماری سازمانی پژوهشها و فعالیتهای دانشگاهی موضوع معماری سازمانی سرویسگرا فعالیتهای فرهنگسازی در زمینه معماری سازمانی علیرغم کاستیها و نواقصی که در گزارش وجود…