رضا کرمی
مشاور معماری سازمانی و مدیریت فناوری اطلاعات
نقل مطالب این وبگاه، با ذکر منبع مجاز است.
مقالات
معماری سازمانی
۱ بهمن ۱۳۹۴
پیشنهاد یک برنامه پژوهشی: شناسایی و الگوسازی سناریوهای کاربردی معماری سازمانی
معماري سازماني امروزه بهعنوان الگوي مسلط در برنامهريزي فناوري اطلاعات شناخته شده است. اين روش كه در اصل براي برنامهريزي سيستمهاي اطلاعاتي در مقياس سازماني طراحي شده بود، بتدريج در حوزههاي ديگر فناوري اطلاعات نيز بهكار گرفته شده و امروزه حتي در زمينهاي فراتر از حوزه IT (بهعنوان مثال برنامهريزي استراتژيك سازماني، بهبود و بازمهندسي فرآيندها، مديريت تغيير و تحولات سازماني و ...) نيز كاربرد دارد. همچنين كاربست اين روش…
معماری سازمانی
۳۰ آذر ۱۳۹۴
آشنایی با معماری مرجع IT4IT
در این مقاله با معماری مرجع IT4IT آشنا میشویم. این معماری مرجع، چارچوب جامعی برای تعریف و طراحی عناصر و ارکان لازم برای مدیریت فناوری اطلاعات در سازمانها و نحوه ارتباط و یکپارچهسازی این عناصر با یکدیگر فراهم میآورد و به مدیران فناوری اطلاعات کمک میکند تا از ابزارها و مفاهیم معماری سازمانی که در اصل برای بهبود عملکرد سازمانها طراحی شدهاند، برای مدیریت بهتر واحدهای فناوری اطلاعات استفاده کنند.
معماری سازمانی
۸ مهر ۱۳۹۳
نقش معماری سازمانی در راهبری تعامل الکترونیکی بین دستگاهها
ارائه من در چهارمین همایش کاربردی معماری سازمانی - مهر 1393 - اصفهان
صنعت نرمافزار
۲۰ خرداد ۱۳۹۲
نگاهی به تحولات فنی در زمینه نرمافزار و تاثیر آن بر صنعت نرمافزار کشور
ارائه من در کمیسیون نرمافزار سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران - خرداد 1392
معماری سازمانی
۳ خرداد ۱۳۹۱
روندهای نو در مدیریت معماری سازمانی
ارائه من در سومین همایش کاربردی معماری سازمانی - خرداد 1391 - اصفهان
معماری سازمانی
۲۴ فروردین ۱۳۹۱
ArchiMate: در جستجوی زبان مشترک معماری سازمانی و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات
از آنجا که یکی از مهمترین ویژگیهای سرشتنمای معماری سازمانی، تکیه آن بر مدلسازی سازمان و فناوری اطلاعات است، از ابتدای پیدایش ادبیات فنی این حوزه، پیوند نزدیکی میان چارچوبهای معماری سازمانی و زبانها یا تکنیکهای مدلسازی برقرار بوده است. هر چند امروزه کاربرد مفاهیم و روشهای معماری سازمانی به حوزههای وسیعی در قلمرو فناوری اطلاعات و حتی فراتر از آن، توسعه پیدا کرده است، اما واقعیت این است که…
صنعت نرمافزار
۹ شهریور ۱۳۹۰
داستان نماتن
«نماتن» یا همان «نظام مهندسی و استانداردهای تولید و توسعه نرمافزار» از مهمترین و تاثیرگذارترین اقداماتی بوده است که تا کنون برای استانداردسازی در حوزه نرمافزار در کشور ما صورت گرفته است. اقدامی که البته با عدم حمایت سازمانهای متولی استمرار نیافت و اجرای آن در فاز 3 متوقف ماند. متن مصاحبهای است که در سال 90 در مورد تاریخچه نماتن با ماهنامه تکفا انجام دادهام.
معماری سازمانی
۲۰ فروردین ۱۳۹۰
معماريهاي بازكاربردپذير دولت الكترونيكی
در ارائه خدمات الكترونيكي كه مضمون محوري برنامههاي توسعه دولت الكترونيكي است مكرراً به الگوهاي تكرارشوندهاي از سناريوهاي كسبوكار برميخوريم كه بهطور طبيعي ميبايست با راهحلهاي فناوري اطلاعات مشابهي پشتيباني شوند. يك نمونه آشنا و ابتدايي از اين موقعيتها، مواقعي است كه دو يا چند سازمان براي پشتيباني فرآيندهاي عمومي و مشترك خود از يك بسته نرمافزاري آماده استفاده ميكنند. هنگامي كه اين الگوهاي تكرارشونده را از سطح نرمافزارهاي كاربردي…
استراتژی فناوری اطلاعات
۲۴ آبان ۱۳۸۹
هفت غلط مصطلح در برنامهريزی استراتژيك فناوری اطلاعات
عمر برنامهريزي فناوري اطلاعات در سازمانهاي بزرگ كشور به دو دهه پيش ميرسد، اما رواج و همهگيري پروژهها و فعاليتهاي برنامهريزي در زمينه فناوري اطلاعات بهويژه در سازمانهاي متوسط، در ده سال گذشته اتفاق افتاده است. هر چند رويكرد غالب نخستين تجربههاي برنامهريزي فناوري اطلاعات در كشور عمدتاً برنامهريزي سيستمهاي اطلاعاتي (ISP) بوده است، اما در چند سال گذشته رويكردهاي جديدتر مانند برنامهريزي استراتژيك فناوري اطلاعات (ITSP) و برنامهريزي معماري…
استراتژی فناوری اطلاعات
۲۲ تیر ۱۳۸۹
پيشرانهاي توسعه فناوری اطلاعات در صنعت برق كشور
صنعت برق كشور، هم بهلحاظ گستردگي سازمانهاي فعال در آن و هم بهلحاظ اهميت آن براي كل پيكره اقتصاد كشور، از مهمترين بخشهاي اقتصادي است كه بخش مهمي از تقاضاي موثر خدمات فناوري اطلاعات را در كشور ما ايجاد ميكند. در اين مقاله با بررسي روندها و چشمانداز تحولات اين صنعت در چندسال آينده، پيشرانهاي توسعه فناوري اطلاعات در اين صنعت با تحليل اثرات اين پيشرانها تعيين شده و از…
فناوری اطلاعات و توسعه ملی
۲۴ آذر ۱۳۸۸
پايگاه اطلاعرسانی مناقصات: يك تكليف قانونی در اغما
يكي از مشكلات ديرينه فضاي كسبوكار در كشور ما، عدم رعايت عدالت و شفافيت در برگزاري مناقصههاي دولتي بوده است كه به اشكال مختلفي از قبيل برگزاري مناقصات صوري، لغو و ابطال غيرقانوني مناقصات، انتخاب پيشنهاددهندگان فاقدصلاحيت و عدم رعايت قوانين و مقررات مربوطه بروز مينمايد و در مجموع باعث تضعيف توان شركتها و اشاعه فساد اداري در جامعه ميگردد. همچنين خسارات نامحسوس و غيرمستقيم ناشي از عدم موفقيت پروژههايي…
فناوری اطلاعات و توسعه ملی
۲۳ آذر ۱۳۸۸
چرا به برنامهريزی نياز نداريم؟
عليرغم پيشينه نسبتاً طولاني برنامهريزي توسعه در ايران (5 برنامه عمراني پيش از انقلاب و 4 برنامه توسعه پس از انقلاب)، موضوع «فناوري اطلاعات» در متن برنامههاي توسعه ملي موضوع نسبتاً جديدي است. از برنامههاي پنجساله دوم و سوم توسعه كه فناوري اطلاعات در آنها حضوري نيمهپنهان داشته است بگذريم، در برنامه چهارم توسعه بود كه اين موضوع بهصراحت و بهنحو آشكار در متن نهايي برنامه و اسناد پيوست آن…