رضا کرمی
مشاور معماری سازمانی و مدیریت فناوری اطلاعات
نقل مطالب این وبگاه، با ذکر منبع مجاز است.
معماری سازمانی
معماری سازمانی
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
5 سرویس اساسی برای قابلیت مدیریت معماری سازمانی
در این مقاله که در لینکدین منتشر شده است، یک مدل سرویس، مشتمل بر 5 سرویس کلان و 17 سرویس فرعی برای قابلیت مدیریت معماری سازمانی ارائه کردهام. سرویسهای کلان EAM عبارتند از: مدیریت مخزن معماری سازمانی مدیریت یکپارچگی معماری سازمانی مدیریت نیازمندیهای معماری سازمانی مدیریت دانش معماری سازمانی مدیریت قابلیت معماری سازمانی دسترسی به اصل مقاله در لینکدین
معماری سازمانی
۲۳ دی ۱۴۰۱
برنامهریزی قابلیتمبنا در 7 حرکت!
مجموعهای از نوشتههای متوالی در لینکدین که در آنها، روش برنامهریزی قابلیتمبنا یا CBP را به صورت گام به گام، معرفی کردهام: 0/7) CBP چیست و چرا چنین کاراست؟ 1/7) حرکت اول: شناسایی و مدلسازی قابلیتهای کسبوکار 2/7) حرکت دوم: بلوغسنجی قابلیتها 3/7) حرکت سوم: تحلیل اهمیت استراتژیک قابلیتها 4/7) حرکت چهارم: تحلیل وضعیت موجود قابلیتها 5/7) حرکت پنجم: هدفگذاری سطح بلوغ مطلوب قابلیتها 6/7) حرکت ششم: شناسایی اقدامات لازم…
معماری سازمانی
۲۰ آبان ۱۴۰۱
معماری سازمانی و مدیریت تغییرات: واشکافی یک سوء تفاهم فراگیر
معماری سازمانی و مدیریت تغییر، گزارش کامپیوتر، شماره 262، مهر و آبان 1401 در این مقاله، ارتباط بین معماری سازمانی و مدیریت تغییر در سازمانها را تشریح کردهام. از بین 10 عامل ضروری در یک تغییر موفق، یعنی عوامل: 1. چشمانداز 2. انگیزش 3. نقشه 4. برنامه 5. منابع 6. سازماندهی 7. ارتباطات 8. فرهنگ 9. راهبری 10. رهبری معماری سازمانی تنها میتواند دو عامل «نقشه» و «برنامه» را فراهم…
معماری سازمانی
۲۶ خرداد ۱۴۰۱
برگزاری پنجاهمین دوره معماری سازمانی!
دیروز آخرین جلسه دوره آموزشی معماری سازمانی مقدماتی بود که به صورت حضوری، به همت مؤسسه کاروکسب و برای جمعی از مدیران و کارشناسان شرکت هایوب برگزار شد. با اتمام این دوره، تعداد دورههای آموزشی معماری سازمانی که از سال 84 به این سو برگزار کردهام، به عدد 50 رسید. در طول این چند سال سعی کردهام محتوای این دوره با ترکیبی از دانش معماری سازمانی و تجارب عملی و…
معماری سازمانی
۱۵ اسفند ۱۳۹۹
معماری سازمانی و بهرهوری سازمانها
1. مفهوم و خاستگاه معماری سازمانی از واژهی «معماری سازمانی» تعاریف متعددی ارائه شده است. واژه «معماری» در ادبیات فناوری اطلاعات پیشینهی نسبتاً طولانی دارد. ترکیب «معماری کامپیوتر» در اوایل دهه 60 میلادی بهجای آنچه در آن زمان «سازمان کامپیوتر» نامیده میشد و منظور از آن توصیف اجزاء، کارکردها و نحوه پیادهسازی کامپیوترها بود، ابداع شد. از آن پس این واژه در ترکیباتی مانند «معماری نرمافزار»، «معماری سامانه» و «معماری…
معماری سازمانی
۷ تیر ۱۳۹۸
معماری تکبرگی
معماران سازمانی معمولاً متهماند به اینکه مستندات و مدلهای مفصل و حجیم تولید میکنند که فقط به درد گذاشتن در قفسهها میخورد. هر چند در پارهای از اوقات، تولید مدلهای مفصل و جزئی به دلیل اهداف پروژه یا چرخه معماری ضروری است، اما در بسیاری از موارد هم حجم و سطح جزئیات مدلهای تولیدشده بیش از حد لزوم است و همین حجم و تفصیل مدلها مانعی برای استفاده عملی و…
معماری سازمانی
۱۲ اسفند ۱۳۹۷
چرا انتخاب دیدگاه در معماری مهم است؟
معماری سازمانی بنابر برداشت رایج مجموعه مدلهای یکپارچه و مرتبط توصیفکننده جنبههای مختلف یک سازمان و تحلیل و تصمیمگیری برمبنای این مدلهاست. از این نظر قلب معماری سازمانی همان مدلهای معماری است. یکی از مهمترین فعالیتهایی که در هر «چرخه» معماری باید صورت گیرد، انتخاب مدلها یا بهعبارت صحیحتر، انتخاب «دیدگاههای معماری» مناسب برای اهداف آن چرخه است. (در متدلوژی ADM این فعالیت در فاز Vision صورت میگیرد.) اگر مخزن…
معماری سازمانی
۳ آبان ۱۳۹۵
استراتژیهای توسعه قابلیتهای کسبوکار
در پستهای قبلی، روشی برای برنامهریزی تحول سازمانی براساس تحلیل قابلیتهای کسبوکار پیشنهاد کردم. یکی از سئوالات شایعی که هنگام کاربست این روش در سازمانها مطرح میشود این است که برای ارتقای یک قابلیت بهخصوص با این روش، از کجا باید شروع کنیم؟ هر قابلیت کسبوکار دارای حداقل ۳ مؤلفه تشکیلدهنده است: ۱) نیروی انسانی و ساختار، ۲) فرآیندها و ۳) ابزار (تکنولوژی). برای ارتقای یک قابلیت باید از کدام…
معماری سازمانی
۳ فروردین ۱۳۹۵
برنامهریزی انتقال بر اساس قابلیتهای کسبوکار
در چرخههای معماری سازمانی، «برنامهریزی انتقال» مرحلهای است که در آن معماری به اقدام تبدیل میشود. همانگونه که هر معمار سازمانی میداند، این مرحله نقشی حیاتی در ارزشآفرینی کل فرآیند معماری دارد، زیرا در این مرحله است که معماران باید از محدوده مدلسازی فراتر رفته و با گروههای دیگر در سازمان (نظیر گروههای مدیریت طرح و پروژه، بودجهریزی و مدیریت تغییر) برای ایجاد یک برنامه کارآمد، منطقی، قابلاجرا و قابل…
معماری سازمانی
۲ فروردین ۱۳۹۵
تحلیل قابلیتهای کسبوکار برای تحول سازمانی
امروزه بسیاری از سازمانها در پاسخ به تغییرات محیط کسبوکار خود، به طرحهای تحول سازمانی روی آوردهاند. این طرح-ها بهطور معمول در موقعیتهای نمونه زیر مطرح میشوند: اجرای برنامههای استراتژیک رقابتی تغییر در مدل کسبوکار تملک و ادغام شرکتها کاهش هزینه و افزایش کارایی تفکیک و ایجاد شرکتهای اقماری با توجه به طیف گسترده ابزارها و روشهای مدیریت تغییر، مسالهای که معمولاً مدیران ارشد سازمانها با آن مواجه هستند این…
معماری سازمانی
۲ اسفند ۱۳۹۴
قابلیتهای کسبوکار بهعنوان کوچکترین واحدهای «معماریپذیر» سازمان
با آنکه موضوع «قابلیتهای کسبوکار» (Business Capabilities) در حوزه مدیریت و معماری کسبوکار، تاریخچهای طولانی دارد، توجه به این موضوع در حوزه معماری سازمانی تا حدی تازگی دارد. در راهنمای TOGAF 9.1 یک فصل کامل به موضوع «برنامهریزی براساس قابلیتها» اختصاص یافته است، اما قابلیتهای کسبوکار در توگف عمدتاً بهعنوان موضوعات کسبوکاری بین-وظیفهای تعبیر شدهاند، نه عناصر تقسیمبندی کلان کسبوکار از یک دیدگاه سطح بالا. این تعبیر کاملاً با مفهوم…
معماری سازمانی
۱۵ دی ۱۳۹۴
آشنایی با معماری مرجع IT4IT
در چهارمین همایش مدیریت و راهبری فناوری اطلاعات (۱۴ و ۱۵ دی ۹۴)، فرصتی فراهم شد تا معماری مرجع IT4IT برای اولین بار در کشور به مخاطبان این همایش معرفی شود. معماری مرجع IT4IT، چارچوب جامعی برای تعریف و طراحی عناصر و ارکان لازم برای مدیریت فناوری اطلاعات در سازمانها و نحوه ارتباط و یکپارچه سازی این عناصر با یکدیگر فراهم می آورد و به مدیران فناوری اطلاعات کمک می­…